Osman Hamdi Bey
Osman Hamdi Bey, batı terbiyesiyle yetişmiş ancak içinde bulunduğu kültürden uzaklaşmadan bunu yansıtabilmiş döneminin en önemli ressamlarından biridir.
Sanat alanında tanınmasının yanında, arkeoloji alanında da birçok çalışmaya katılmış hatta Türkiye sınırları içindeki "İlk Türk Müzesi"nin kurucusu olmuştur. Sakız Adası'ndan ufak yaşta evlatlık olarak gelen Rum asıllı Osmanlı sadrazamlarından İbrahim Ethem Paşa’nın oğlu,
İstanbul Milletvekili, belediye başkanı, müzeci, kimyager ve felsefeci Halil Ethem Bey ve nümizmat İsmail Galip Bey’in ağabeyidir. İlk Türk arkeoloğu kabul edilir. Bağdat’ta ilk arkeolojik çalışmalarını yaptıktan sonra asıl gerekli yasanın çıkarılmasını sağlayarak ve tüm
arkeolojik çalışmaların kontrolünü üstlenerek modern arkeoloji biliminin Osmanlı'da temellendirilmesini sağladı.En önemli arkeolojik kazısı 1887-1888'de gerçekleştirildiği Sayda Kral Mezarlığı (Lübnan) kazılarıdır. Bu kazılar sırasında dünyaca ünlü İskender Lahdi’ni bulmuştur.
Osman Hamdi Bey İstanbul Arkeoloji Müzesi'nin 29 yıl müdürlüğünü yapmış ve müze dünyanın sayılı müzeleri arasına girmiştir. Osman Hamdi Bey'i çağdaş Türk müzeciliğinin kurucusu sayanlar, bunu Osmanlı dönemindeki ilk Türk müze yöneticisi
olmasıyla ve müzeyi geliştirmesiyle gerekçelendirirler. Günümüzde varlığını Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi olarak sürdüren Sanayi-i Nefise Mekteb-i Alisi'nin de kurucusudur. İlk Türk ressamlarından birisidir.
Türk resminde figürlü kompozisyon kullanan ilk ressam olarak tarihe geçmiştir.Yaptığı tablolardan bahsetmeden önce Osman Hamdi Bey, Nemrut Dağı , Lagina gibi antik kentlerin kazımını gerçekleştirdi. Arkeolojik alanda yaptığı çalışmaları başka seride bahsetmek istiyorum.
Şimdi yaptığı tablolara bakalım.Mimozalı Kadın, Osman Hamdi Bey'in, eşi Marie'yi (Naile Hanım) resmettiği 1906 tarihli tablosudur. Mihrap, Osman Hamdi Bey'in 1901 yılında yaptığı tablo. Son olarak Demirbank’ın arşivlerinde kayıtlı görünen tablo, kayıptır.
Kur'an Tilâveti (diğer adıyla Kuran Okuyan Adam), Osman Hamdi Bey'in 1910 tarihli, kendini resmettiği tablosudur. İstanbul Hanımefendisi, Osman Hamdi Bey'in 1881 tarihli, bir kadını resmettiği tablosudur.
Kahve Ocağı, Osman Hamdi Bey'in 1879 tarihinde çizdiği, natüralist ve oryantalist izler taşıyan tablosudur. İki Müzisyen Kız,1880 yılında tamamladığı tablosudur. Eserde, iki genç Osmanlı kadını geleneksel Türk müzik aletleri çalarken resimlenmiştir. Pera müzesindedir
Arzuhalci , cami önünde duran arzuhal yazdıran feraceli iki kadını tasvir ettiği tablo.
Leylak Toplayan Kız , eserde genç bir kız leylak ağacından çiçekler toplamaktadır.
Gezintide Kadınlar , Eserde 9 kadın bir cami avlusunun dış tarafında iki ayrı grup hâlinde gezinti yapmaktadır. Giysileri, dönemin Avrupa'sının giyim modasını andırır. Kadınlar, güneşten korunmak amacıyla şemsiye kullanır. Bu durum, yaz mevsimi olduğunun göstergesidir.
Gebze’de Çoban Mustafa Paşa Külliyesi, Osman Hamdi Bey'in çizdiği tablodur. Eserin yapım tarihi tam olarak bilinmemekle birlikte 1880'li yıllarda yaptığı sanılmaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder